Monday, 27 October 2014

DEFINISI MEMBACA

Membaca  dapat  diertikan  sebagai  satu  proses  yang  dilakukan  pembaca  bagi  membentuk  atau  memberikan  makna  terhadap  teks  yang  dibacanya  tersebut  sebelum  membuat  keputusan.  (Mahzan  Arshad,  158:2000)
Membaca  adalah  satu  tindakan  komunikasi  iaitu  satu  proses  berfikir  yang  melibatkan  idea,  kenyataan  dan  perasaan  yang  disampaikan  oleh  penulis  kepada  pembaca  melalui  perantara  lambang-lambang  bahasa  (Siti  Hajar  Abdul  Aziz,  2009:143).

Menurut  Farida  Rahim  2005,  definisi  membaca  mencakupi 3 aspek:

  1. Membaca merupakan  suatu  proses.  Maksudnya  adalah  informasi  dari  teks  dan pengetahuan  yang  dimiliki  oleh  pembaca  mempunyai  peranan  utama  dalam  membentuk makna.  
  2. Membaca  adalah  strategi.  Pembaca  yang  efektif  menggunakan  berbagai-bagai  strategi membaca  yang  sesuai  dengan  teks  dan  konteks  dalam  rangka  mengkonstruk  makna ketika  membaca.  Strategi  ini  bervariasi  yang  sesuai  dengan  jenis teks  dan  tujuan membaca. 
  3. Membaca merupakan  interaktif.  Keterlibatan  pembaca  dengan  teks  bergantung  pada konteks.  teks  yang  dibaca  pula  harus  mudah  difahami  sehingga  menjadi  interaksi  antara pembaca  dengan  teks.


Membaca  juga  merupakan  proses  memahami  atau  membina  pemahaman  kerana kita belum  membaca  jika  belum  memahami.  ( Nik Safiah Karim, 1985).

Membaca  memerlukan  pentafsiran  serta  pemikiran  yang  tinggi  untuk  memahami makna  daripada  teks  yang  bercetak (Cohen,  1990).

 Membaca  merupakan  suatu  proses  pembentukan  dan  pemberian  makna  menerusi  interaksi  antara  pembaca  dengan  bahan  yang  dibaca  ataupun  proses  membina  jambatan  antara  bahan  yang  dibaca  dengan  pengalaman  latar  si  pembaca  (Anderson  dan  Pearson,  1984).

 Membaca  boleh  dilihat  sebagai proses  memilih  dan  mengambil  tindakan  apabila  pembaca  menyesuaikan  proses  membaca  dengan  tujuan  dan  teks  yang  dibacanya.  (Anderson,  Hiebert,  Scott  dan  Wilkinson,  1985).  Proses  yang  menentukan  apakah  tujuan  dan  tindakan  yang  akan  diambil  ini  berlaku  serentak  dengan  proses  membina  makna  daripada  bahan  yang  dibaca.

Menurut  Tinker  1952,  membaca  itu  ada  tiga  proses  yang  berlaku  iaitu:
 (1)  Pengiktirafan  perkataan  simbol,
 (2)  Menarik  balik  pengalaman  yang  berkaitan  dengannya,  dan
 (3)  Pembinaan  semula  pengetahuan  untuk menggabungkan  idea  baru  yang  terkandung  dalam  bahan  bacaan.

Berdasarkan  pendapat  dan  pandangan  para  tokoh  di  atas,  secara  ringkasnya  membaca  ialah  proses  yang  dilakukan  oleh  pembaca  itu  sendiri  untuk  mentafsirkan  dan  memberikan  makna  terhadap  bahan bacaan  terutama  bahan  yang  berbentuk  teks  sebelum  menggunakan  kemahiran  berfikir  secara  kritis  dalam  membuat  keputusan  terhadap  apa  yang  dibaca. Proses  membaca  adalah  satu  proses  membina  jambatan  antara  maklumat  yang  terdapat  pada  permukaan  bertulis  dengan  maklumat  yang terkandung  dalam  pemikiran  si  pembaca.  Semakin  banyak  maklumat  yang  diperoleh  oleh  pembaca  dalam  pemikirannya  tentang  perkara  yang  terkandung  dalam  bahan  yang  dibaca,  semakin  mudah  proses  pemahaman  berlaku.

No comments:

Post a Comment